Gaden, Hans Jørgen



Generasjoner:      Standard    |    Vertikalt    |    Kompakt    |    Boks    |    Bare Tekst    |    Generasjonsliste    |    Anevifte    |    Media    |    PDF

Generasjon: 1

  1. 1.  Gaden, Hans Jørgen

Generasjon: 2

  1. 2.  Gaden, Eyvind ble født 2 Jan 1888 , Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 7 Okt 1947, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag.

    Andre hendelser:

    • Bolig: Nedre Møllenberggt 61, Trondhjem (1910)

    Notater:

    Gaden var forretningsmann/grosserer i Trondhjem, etablerte i 1918 sammen med svogeren Jomar Larsen bilfirmaet Gaden og Larsen, fra 1921 Norges eldste Ford-forhandler. Firmaet ble fusjonert med Wist personbil i 2005.

    Eyvind giftet seg med Larsen, Mildrid 22 Sep 1916, Trondheim, Sør-Trøndelag. Mildrid (datter av Larsen, Hans Jørgen og Dahl, Karen) ble født 6 Aug 1890 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 12 Sep 1890 , Vår Frue Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 15 Mai 1970, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag. [Gruppeskjema] [Familiediagram]


  2. 3.  Larsen, Mildrid ble født 6 Aug 1890 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 12 Sep 1890 , Vår Frue Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag (datter av Larsen, Hans Jørgen og Dahl, Karen); døde 15 Mai 1970, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag.
    Barn:
    1. 1. Gaden, Hans Jørgen
    2. Gaden, Karen Johanne
    3. Gaden, Knut
    4. Gaden, Gunn


Generasjon: 3

  1. 6.  Larsen, Hans Jørgen ble født 11 Mai 1857 , Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 30 Apr 1913, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet , Vår Frue kirkegård, Trondhjem.

    Notater:

    Larsen var grosserer - og konsul - i Trondhjem.

    Hans giftet seg med Dahl, Karen 12 Jun 1889, Trondheim, Sør-Trøndelag. Karen (datter av Dahl, Carl Adolf og Johanssen, Christine Johanne) ble født 11 Jun 1870 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 26 Jun 1870 , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 28 Apr 1924, Lysaker (fast bosted Trondhjem); ble begravet 6 Mai 1924, krematoriet, Trondhjem. [Gruppeskjema] [Familiediagram]


  2. 7.  Dahl, Karen ble født 11 Jun 1870 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 26 Jun 1870 , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag (datter av Dahl, Carl Adolf og Johanssen, Christine Johanne); døde 28 Apr 1924, Lysaker (fast bosted Trondhjem); ble begravet 6 Mai 1924, krematoriet, Trondhjem.
    Barn:
    1. 3. Larsen, Mildrid ble født 6 Aug 1890 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 12 Sep 1890 , Vår Frue Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 15 Mai 1970, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag.
    2. Larsen, Jomar ble født 23 Aug 1892 , Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 13 Feb 1952, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet , Vår Frue Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag.
    3. Larsen, Ellinor ble født 28 Nov 1904 , Trondheim, Sør-Trøndelag; og døde.
    4. Larsen, Kathleen ble født 28 Nov 1904 , Trondheim, Sør-Trøndelag; og døde.


Generasjon: 4

  1. 14.  Dahl, Carl Adolf ble født 31 Aug 1828 , Idd, Østfold; ble døpt 28 Jun 1829 , Idd kirke (sønn av Dahl, Carl Theodor og Unger, Jacobine Mathea); døde 26 Des 1907, Trondheim, Sør-Trøndelag; ble begravet 31 Des 1907, Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag.

    Notater:

    Carl Adolf Dahl regnes mer enn noen annen som skaperen av det moderne Trondheim. Gjennom 40 år som byingeniør og 21 år som stadskonduktør satte han sitt markante preg på byen. Han stod blant annet som leder for arbeidet med å skape Trondheims nye havn. Dahl var også et fremtredende medlem av mange jernbanekomiteer i 1870- og 1880-årene.
    Dahl gikk på Fredrikshalds latinskole og tok examen artium 1846. Deretter studerte han i årene 1846-48 til ingeniør ved Chalmerska Institutet i Gèoteborg. Han fortsatte så studiene ved Polytechnikum i Hannover, Tyskland, hvor han tok eksamen 1851.
    Da Dahl vendte hjem til Norge 1852, fikk han ansettelse som volontør i Statens Veivesen. Han gjorde hurtig karriere og var i årene 1856-58 anleggsbestyrer ved veivesenets anlegg ved Flekkefjord. 1859 ble han ansatt som den første sivilingeniør i Trondheim. Han fikk ansvaret for planlegging, utførelse og vedlikehold av alle kommunens ingeniøranlegg. Dette innebar også at Dahl ble branndirektør og direktør for vannverket. Tittelen ble senere endret til stadsingeniør, og Dahl var fra 1878 også stadskonduktør i byen og var dermed den daglige leder av bygningsvesenet i byen med avgjørende innflytelse på Trondheims fysiske utvikling.
    En av hans første oppgaver var å omorganisere brannvesenet, som hadde fungert lite tilfredsstillende. Vanntrykket i rørene var for lavt til at man kunne få nok trykk i brannvesenets slanger, og Dahl satte i gang et stort arbeid med å forbedre ledningsnettet. Alle trerør ble skiftet ut med jernrør, og noen av disse fungerer fremdeles. Det økte forbruket av vann medførte at Dahl også måtte stå for arbeidet med å forbedre vanninntakene og hele vannverket. Som en naturlig følge ble det også nødvendig å anlegge kommunale kloakkledninger. Den første av disse ble tatt i bruk 1863. Dahl stod også for utarbeidelsen av kloakkreglementet som gjaldt fra 1880. 1870 ble han medlem av en kommisjon som skulle undersøke forholdene vedrørende vannverk og brannvesen i byene.
    Sin største innsats gjorde likevel Dahl som leder av utbyggingen av Trondheim havn. Han ledet 1878-87 arbeidet med å mudre opp havnebasseng og elvehavn, og de oppmudrede massene ble benyttet til å anlegge den nye bydelen Brattøra, som fikk et areal på 264 dekar. Her ble bl.a. byens nye jernbanestasjon anlagt 1881-84.
    Dahl hadde stor innflytelse på jernbaneutbyggingen i Norge, og var fra 1875 medlem av kommisjonen for jernbanen Støren-Røros. Han var dessuten medlem av kommisjonene som planla Jæderbanen, Smålensbanen og Hedmarksbanen. Ellers var han fra 1870 medlem av kommisjonen som skulle stå for anlegg av ny havn i Vardø, og han ble 1875 medlem av kommisjonen som skulle føre tilsyn med passasjerdampskip. Dahl var både arkitekt og arbeidsleder ved oppføringen av Gamle Bybro over Nidelva i Trondheim, som erstattet en tidligere bro og stod ferdig 1861. Dahl var også konstruktør for tre andre store broer i Trondheim. Av disse eksisterer fremdeles Brattørbroen, en platebro hvor platen kan dras til side. Han var også en av initativtakerne til beplantning av Trondheims 32 000 dekar store bymark, som inntil da var uthugd, nedbeitet og skogløs. Fra 1872 var han medlem av kommisjonen for restaurering av domkirken i Trondheim, og deltok fra 1889 i kommisjonen som utarbeidet ny bygningslov for byene.
    Carl A.Dahl arbeidet for at Trondheim skulle få et kommunalt elektrisitetsverk, som bl.a. skulle gi energi til sporveien. I hans siste år som stadsingeniør, 1898, ble Trondhjems Elektrisitetsverk grunnlagt. Dette fikk også ansvaret for sporveien.
    Dahl skal ha hatt den enestående egenskap at de kostnadsoverslagene som han la frem ved oppstartingen av kommunale arbeider, alltid holdt, og mange av hans forslag til bystyret ble vedtatt enstemmig og uten debatt.
    Foruten sitt mangfoldige offentlige virke var Dahl aktiv på en rekke andre områder. Han var medlem av Letterstedtska Fèoreningen, og ellers ivrig sports- og friluftsmann. Han ble æresmedlem av både Trondhjems Skiklub og Trondhjems Jæger- og Fiskeforening. Dessuten var han stifter av Trondhjems Tekniske Forening, hvor han også ble æresmedlem. Dahl var medlem av Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab, og av forstanderskapet for Trondhjems Tekniske Læreanstalt 1870-1902.
    Dahl har fått et svært godt ettermæle; både som stadsingeniør i Trondheim og på andre områder nedla han et betydelig og innsiktsfullt arbeid. Dessuten hadde han en sterk vilje, og han sparte verken seg selv eller andre. Imidlertid hang han seg ikke opp i detaljer. Han var beskjeden og hadde evnen til å skille mellom sak og person.
    Carl A. Dahl ble ridder av St. Olavs Orden 1882 og var medlem av 3. klasse av den russiske St. Stanislaus-ordenen. I 1913 ble en gate på Rosenborg i Trondheim oppkalt etter ham, og i 1930 ble det reist en statue av Dahl på Brattøra i Trondheim.

    Carl giftet seg med Johanssen, Christine Johanne 12 Aug 1869, Trondheim, Sør-Trøndelag. Christine ble født 8 Jun 1845 , Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 6 Jan 1900, Trondheim, Sør-Trøndelag. [Gruppeskjema] [Familiediagram]


  2. 15.  Johanssen, Christine Johanne ble født 8 Jun 1845 , Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 6 Jan 1900, Trondheim, Sør-Trøndelag.
    Barn:
    1. 7. Dahl, Karen ble født 11 Jun 1870 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 26 Jun 1870 , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 28 Apr 1924, Lysaker (fast bosted Trondhjem); ble begravet 6 Mai 1924, krematoriet, Trondhjem.
    2. Dahl, Christen Andreas ble født 8 Mai 1872 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 9 Jun 1872 , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 7 Jun 1924, Trondheim, Sør-Trøndelag.
    3. Dahl, Marie Theodora ble født 14 Jul 1874 , Trondheim, Sør-Trøndelag; ble døpt 9 Aug 1874 , Nidarosdomen, Trondheim, Sør-Trøndelag; døde 2 Jun 1885, Trondheim, Sør-Trøndelag.